L Publishing

Allt började med en bok som ville bli skriven och fortast möjligt utgiven (Se ”Boken Nätdejting” och ”Portfolio”). Och med en gammal dröm om att göra business av alla de texter som låg och skrotade i skrivbordslådan sedan många år. Där fanns allt ifrån krönikor och allehanda livsbetraktelser till journalistiska ansatser inom en mängd olika områden…

Detta blev startskottet för L Publishing – en förkortning av ”Lotta Publishing” – där (förutom bokutgivning) textproduktionen och det goda berättandet allt sedan dess stått i centrum. För vare sig det handlar om ett underhållande reportage i livsstilsmagasinet, fastighetsbolagets rapporter och nyhetsbrev eller IT-företagets årsredovisning (alltsammans exempel på utförda uppdrag av L Publishing) är en såväl välskriven som fängslande text avgörande för fortsatt läsning och lyckad försäljning. Det är vi på L Publishing övertygade om.

Företaget drivs fortsatt som ett enmansföretag, men idag utökat med ett starkt team av professionella medarbetare (Se ”Mitt team”) och ett ständigt växande nätverk inom media och kommunikation. Detta gör att L Publishings tjänsteutbud också successivt utökats och i dag omfattar allt ifrån alla slags redaktionella texter inom de flesta områden till större tjänstepaket, som att till exempel bygga ditt företags hemsida eller erbjuda rådgivning och coachning i hur du och ditt företag når ut med ditt budskap på bästa sätt.

För – kopplat till det sistnämnda – ”syns du inte, finns du inte” är måhända en klyscha, men ack så sann. Du vet att ni är bäst på det ni gör, men vet medarbetare och marknaden det? Det är inte lätt att synas och sticka ut i dagens mediebrus. Men det går. Och det behöver inte vara särskilt svårt. Egentligen handlar det som alltid ”bara” om att fånga uppmärksamheten och väcka intresse. Först då når ditt unika budskap fram. Budskapet om vad ditt företag står för och varför ni är bättre än konkurrenterna. Det stora informationsflödet och ändrade medievanor har dock skärpt kraven och ändrat spelreglerna, där begrepp som ”content”, ”content marketing” och ”storytelling” vuxit fram. Begrepp som bland annat innebär att strategiskt och medvetet använda det goda berättandet som drivkraft och verktyg för att lyfta, förstärka och förtydliga ett budskap – i syfte att stärka varumärket och öka lönsamheten. Det gäller i allt ifrån kundtidningen till årsredovisningen.

Se exempel på våra texterbjudanden och pakettjänster under ”Tjänster”.

Eva-Lotta Sigurdh

Berättandet i fokus...

Så länge jag kan minnas har jag drömt om att bli författare eller journalist. Det skulle dock ta nästan 40 år innan jag gjorde slag i saken och skrev min första bok Handbok i nätdejting (se…), (Ja, om man inte räknar in min novellsvit om dåvarande kändisars öden och äventyr, förstås, som jag skrev under mellanstadiet och gladeligen plågade klassen med att högläsa på roliga timmen ;))

Men journalistiken och skrivandet i någon form har alltid funnits där – och även lusten att berätta. Detta ledde mig så småningom in på journalistbanan, som jag inledde med många roliga år på radio och TV innan jag successivt växlade över till alltmer renodlat skrivande. Åren som nyhetsreporter och presentatör på Ekot, flera lokalradiostationer, SVT och TV4 lärde mig bland mycket annat att hitta ”knorren” och sätta träffsäkra rubriker, något jag sedan haft stor nytta av i mitt fortsatta skrivande, vare sig det handlat om ett djuplodande reportage i magasinet eller uppdrag för företag som behövt hjälp med nyhetsbrev och hemsidestexter.

För konsten att fånga tittaren/lyssnaren/läsaren är lika avgörande oavsett om det främsta syftet är att roa och underhålla eller att sälja.

Precis som berättandet! Lika länge som jag kan minnas att jag drömt om att blir författare eller journalist har jag också drömt om att få berätta. Och beröra. Detta gör jag numera framförallt som skribent, där jag skriver alla typer av redaktionella texter som artiklar och reportage, krönikor och ledare – samt nyhetsbrev, pressmeddelanden och alla slags webbtexter (se mer under ”Tjänster). Ämnena kan röra sig om allt ifrån hälsa, relationer och livsstil till fastighet, skola och logistik.

Jag har även skaffat mig en lärarlegitimation och parallellt med mitt skrivande under åren arbetat som gymnasielärare i svenska och entreprenörskap – och en rad kurser inom media och journalistik. Jag föreläser också på uppdrag och kombinerar gärna textproduktion med digitala reportage, som vid till exempel bevakningar av konferenser och event.

Min styrka är dels min stora bredd och långa erfarenhet, dels att hitta det stora i det lilla och att lyfta fram människan bakom allt. Då spelar det enligt min mening ingen roll om det är en underhållande veckotidningsstory, verksamhet, produkt eller händelse som skildras. Berättelsen och människan bakom är det som betyder något. Som berör.

/Eva-Lotta Sigurdh, VD

Foto: Peter Olofsson

Mitt team

Ensam är stark! Javisst, i vissa lägen. Men ibland krävs ett professionellt och väl sammansvetsat team för bästa möjliga resultat. Detta kan L Publishing erbjuda, om du eller ditt företag exempelvis vill uppdatera eller bygga en helt ny hemsida. Då kan vi hjälpa till med allt ifrån att både bygga själva hemsidan och ge professionell rådgivning kring marknadskommunikationen bakom – till att vi producerar allt bild- och textinnehåll.

Vi har skalbara paketerbjudanden där du som kund självklart väljer vilken eller vilka delar du behöver hjälp med.

Peter Olofsson

Senior rådgivare

Peter är en erfaren och nyfiken rådgivare som primärt arbetar med företagsutveckling både strategiskt och operativt och gärna med frågor som är kopplade till affärsutveckling, information och kommunikation. Erfarenhet finns från mindre bolag som vill växa och öka värdet på både bolaget och dess utbud till börsnoterade bolag. Peter har även stor erfarenhet av att arbeta internationellt och med myndigheter.

En röd tråd i Peters arbete har alltid varit information och kommunikation, vare sig det gäller intern och extern informationsgivning eller att strategiskt arbeta med information/data som en av de viktigaste resurserna inom en organisation eller ett företag.

Att arbeta med intern kommunikation parallellt med marknadskommunikation utgör ofta kittet i en organisation där informationen är oerhört viktig; till vem, vilka, när. Gör man det på rätt sätt skapas tillit och förtroende och det i sin tur ger ökad effektivitet, bygger varumärke, skapar attraktion m.m.

Peter går ofta in som rådgivare när det gäller att hitta nya sätt att arbeta med information och kommunikation, ofta på månadsbasis för att få kontinuitet men kan beroende på uppdragets art även ta mer operativa uppdrag. Ofta startas arbetet med en gemensam WS med nuläge som grund och ett önskat framtidsscenario. Det ger sig en rad aktiviteter och möjligheter att förflytta sig i rätt riktning.

Peter Nordahl

Fotograf

Peter Nordahl har 30 års erfarenhet av allt ifrån nyhetspress och reportage till företagsevent, bröllop, information och PR. Han har fotograferat för såväl traditionella medier som för både storföretag, mindre företag och myndigheter (informations- och PR-material).

Peter är även en mångårig samarbetspartner med L Publishing och ligger bland annat bakom flertalet av hemsidans miljöbilder och bildsättningen av de flesta bostads- och fastighetsreportagen (se Artiklar), däribland flera porträtt av tidigare ministrar.

Oavsett uppdrag eller sammanhang utmärks Peters arbetssätt av kreativitet, flexibilitet och snabbhet, där han alltid är lyhörd och öppen inför kundens önskemål och behov.